De geschiedenis van BTN de Haas 

Kleine der A, gefotografeerd vanaf de Reitemakersrijge Kleine der A, gefotografeerd vanaf de Reitemakersrijge

Kleine der A, gefotografeerd vanaf de Reitemakersrijge
Bron: www.beeldbankgroningen.nl

1925-1950: de beginjaren van Jan de Haas B.V.

BTN de Haas is officieel opgericht op 25 juni 1925, in Groningen. De oprichter, Jan de Haas (geb. 27-05-1897), begon het bedrijf vermoedelijk vanuit zijn huis aan de Idastraat 33, in de Groningse wijk De Hoogte. Vanuit deze locatie startte hij met de handel in agrarische werktuigen zoals hoefijzers, schoffelmachines, bietenmolens en zand- en veenploegen: gereedschappen die toen onmisbaar waren op het boerenerf, maar die nu nauwelijks nog herkend worden.

In 1926 verhuisde het bedrijf naar de Schoolstraat en in 1935 volgde een nieuwe locatie aan de Reitemakersrijge. Een logische plek: dicht bij de Vismarkt, waar Jan zijn koopwaar aanbood tegen toen al scherpe prijzen.

In 1927 deed Jan iets bijzonders voor die tijd: hij kocht een vierpersoons Ford aan als bedrijfsauto. Destijds een uitzonderlijke aankoop die zijn ambities benadrukten. In deze periode richtte hij zich ook op de in- en verkoop van auto’s, de lage landbouwprijzen maakten het in die tijd moeilijk voor agrariërs om rond te komen, laat staan om te investeren.  

Jan de Haas stond elke dinsdag op de noordzijde van de Korenbeurs, aan de Vismarkt. “Bietenmolens – Bietenhakkers, elke dinsdag in werking te zien bij de Korenbeurs N.Z. Vischmarkt,” stond er in die jaren te lezen in het Dagblad van het Noorden.

Toen Jan in 1950 overleed, nam zijn vrouw Aaltje de Haas–Visser het bedrijf over, waarmee ze de basis legde voor het voortbestaan van het familiebedrijf.

Groningen, Idastraat
Bron: www.beeldbankgroningen.nl

Advertentie Dagblad van het Noorden
Bron: www.delpher.nl

1950-1984: overname door Jan de Haas jr., uitbreiding van het assortiment en een nieuwe locatie

Jan de Haas BV, Groningen Jan de Haas BV, Groningen

Jan de Haas BV, Groningen

In 1971 droeg Aaltje de Haas-Visser het stokje over aan hun zoon Jan de Haas jr. (1935), die het bedrijf op geheel eigen wijze verder uitbouwde. Jan jr. stond bekend als een eigengereide, maar scherpzinnige handelaar. Veel oud-klanten herinneren zich zijn handelsgeest, warme klantrelaties en de bekende ‘la vol geld’ waarmee hij zijn inkoopdeals sloot.

Onder zijn leiding breidde het assortiment zich uit. In deze jaren lag de nadruk op o.a. slijtdelen voor landbouwmachines, cyclomaaiers, schudders, kunstmeststrooiers en elektrische producten zoals slijptollen en compressors. Toch werd ook al gekeken naar verbreding: zo stonden er in 1980 al laarzen en Alfa Laval-tepelvoeringen in het assortiment, producten die inmiddels niet meer zijn weg te denken uit ons aanbod.

In 1984 verhuisde BTN de Haas naar de Bremenweg 6 in Groningen. Dit was de eerste locatie met zowel een magazijn als een kantoor: een belangrijke stap richting het groothandelsbedrijf dat we vandaag zijn. Veel van onze huidige klanten kennen deze plek nog en dit vormt een mooie herinnering aan het feit dat veel van onze huidige klanten toen al met ons zaken deden. 

1993-2009: van eenmanszaak naar B.V., een overname en vetrouwde gezichten

Op 12 september 1993 werd de eenmanszaak van Jan de Haas officieel omgezet naar een besloten vennootschap. Kort daarna volgde de overname door de BTN Groep, destijds eigendom van Ben Beens. Jan de Haas jr. bleef nog enkele jaren betrokken bij het bedrijf, tot zijn vertrek. Niet lang daarna overleed hij.

Na zijn vertrek nam Wim Kwant de dagelijkse leiding over. Wim was al sinds zijn veertiende in dienst bij BTN de Haas en kende het bedrijf van binnen en van buiten. Ook zijn vader werkte jarenlang voor Jan jr., wat de continuïteit mooi onderstreepte. Onder Wim groeide het team verder. In deze periode traden ook Ruud Kooijinga, Johan Bulthuis en Johnny Fluks in dienst. Zij zijn tot op de dag van vandaag actief binnen het bedrijf en met hun jarenlange ervaring en klantkennis inmiddels niet meer weg te denken. Ze vormen een vast aanspreekpunt voor zowel nieuwe als vertrouwde klanten – intern vaak liefdevol aangeduid als “Oud-de-Haasklanten”. Ook voor collega’s zijn zij een belangrijke vraagbaak, of het nu om productinformatie, klantverhalen of praktische oplossingen gaat. Hun kennis en betrokkenheid worden dagelijks gedeeld, bij werkoverleg of gewoon aan de koffietafel.

Wim Kwant trad aanvankelijk aan als bedrijfsleider, maar nam in 2008 het bedrijf volledig over van Ben Beens. Onder zijn eigenaarschap groeide het assortiment sterk, met behoud van de agrarische basis. Bestaande merken als Airpress werden verder uitgebouwd en aangevuld met nieuwe, innovatieve merken als Hikoki (voorheen Hitachi), waarmee BTN de Haas inspeelde op de veranderende vraag in de markt.

Door het ruimtegebrek op de oude locatie volgde in deze periode ook een verhuizing naar de Emdenweg. Deze nieuwe locatie bood niet alleen meer ruimte, maar ook de mogelijkheid om internationale voorraden vanuit onder andere Zuid- en Oost-Europa, Azië en Amerika efficiënt te ontvangen en te verwerken.

Ruud Kooijinga

Johan Bulthuis

Johnny Fluks

Peter Blom

2005: introductie van de webshop

Website 2005 Website 2005

Website 2005

Als de eerste agrarische groothandel lanceerde BTN de Haas in 2005 een eigen webshop. De omzet groeide snel, maar de brede focus leidde tussen 2012 en 2015 tot knelpunten op het gebied van logistiek, service en kostenbeheersing. Een strategische heroriëntatie volgde: de koers werd weer helder gericht op de agrarische klant en in het bijzonder op de melkveehouder. Die keuze bleek succesvol. Het team groeide naar meer dan twintig medewerkers en zowel de winkel- als online verkoop zat stevig in de lift. Voor het eerst in de geschiedenis werd de omzet van de webshop even groot als die van de fysieke winkel.

2009-2021: nieuwe koers, nieuwe locatie, maar vertrouwde naam

In 2009 startten Wim Kwant en Dimitri Sennema samen de handelsonderneming HKS. De succesvolle samenwerking op het gebied van veilingen en handel leidde ertoe dat het ondernemersduo ook samen BTN de Haas ging aansturen. Via hun gezamenlijke vennootschap Kwant & Sennema Groep B.V. namen zij de aandelen van Jan de Haas B.V. over.

Met de komst van Dimitri, die veel ervaring had in de retail kreeg het vertrouwde motto “Voor boeren, burgers en buitenlui” een nieuwe invulling. Het assortiment werd verbreed met onder meer traptrekkers, trampolines en agrarisch miniatuurspeelgoed. Daarmee wist BTN de Haas zich ook nadrukkelijk te profileren buiten de agrarische sector, met een stevig bereik in stad en ommeland.

In november 2012 verhuisde BTN de Haas naar het huidige pand aan de Osloweg: een goed zichtbare locatie met grote commerciële waarde. Daar groeide het bedrijf in hoog tempo door.

Trampolines, trampolinebeschermraden, skelters en traptrekkers Trampolines, trampolinebeschermraden, skelters en traptrekkers

Trampolines, trampolinebeschermraden, skelters en traptrekkers

2021-2025: Vital Concept, Vlaamse klanten & kennis als kernwaarde

Team BTN de Haas Team BTN de Haas

Team BTN de Haas, april 2024

Na jaren van sterke groei werd BTN de Haas in 2021 overgenomen door het Franse familiebedrijf Vital Concept, de grootste agrarische groothandel van Frankrijk. De overname vormde een nieuwe mijlpaal: voor Vital Concept was het de eerste stap over de grens en voor BTN de Haas betekende het een versterking van de agrarische koers.

De directie van BTN de Haas bleef onveranderd in Nederlandse handen, met Kees Freije (sinds 2007 werkzaam) en Bram Stuive (sinds 2016) aan het roer. Beiden zetten zich sindsdien met hetzelfde enthousiasme in voor de Nederlandse agrariër.

In de jaren na de overname werd fors geïnvesteerd in de organisatie. Zo groeide het team naar meer dan 40 collega’s, werd een agrarisch kennisteam opgericht en kreeg de webshop een flinke impuls met ruim 3.000 nieuwe artikelen. Met name het aanbod in complexe hygiëneproducten en specialistische mineralen voor de melkvee-, pluimvee-, paarden-, schapen- en varkenshouderij én akkerbouw werd stevig uitgebreid. Daarbij verschoof de rol van BTN de Haas steeds nadrukkelijker van leverancier naar kennispartner.

Sinds januari 2025 levert BTN de Haas ook aan klanten in Vlaanderen, nadat deze markt is overgenomen van Vital Concept. Daarmee zijn taalbarrières weggenomen en kunnen Vlaamse agrariërs rekenen op dezelfde snelle levering, scherpe prijzen en vertrouwde service als hun Nederlandse collega’s.

2025: 100 jaar BTN de Haas

In 2025 bestaat BTN de Haas 100 jaar. Een eeuw waarin we samen met onze klanten, leveranciers en collega’s de agrarische sector zagen veranderen — en waarin we ons telkens opnieuw aanpasten aan die veranderende praktijk. En dat doen we met evenveel passie als op dag één. 

Logo BTN de haas Logo BTN de haas
loader
Bezig met laden...